Adjunktkursus hjælper med at overvinde kulturchok

For at forstå og lære af den danske undervisningsform, er indiske Shivani Joshi startet på adjunktkursus for engelsktalende undervisere på AU. Selv om hun kun lige er startet på kurset, har det allerede udvidet hendes horisont i forhold til det at undervise på universitetsniveau.

17.12.2014 | Christian Haaber Rasch

“Jeg havde virkelig lyst til at forbedre mine undervisningsevner. Jeg ville gerne lære om det danske undervisningssystem og om det, der foregår I danske undervisningslokaler, da det virkede meget anderledes end det, jeg var vant til fra Indien", fortæller Shivani Joshi. (Foto: CUL)

Af Line Hassall Thomsen

“Jeg er vant til envejs undervisning, hvor de studerende får at vide, hvad de skal gøre. Derfor var den danske måde at undervise på noget af et kulturchok for mig”, fortæller Shivani Joshi.

Efter at have modtaget International Mobility PhD stipendium i 2010, ankom Shivani Joshi til Danmark fra Indien. Hun afsluttede sin ph.d. på Aarhus Universitet og underviser i dag både ph.d.- og masterstuderende på Health. Da hun oplevede, at den danske undervisningsform var meget forskellig fra den, hun kendte, blev hun begejstret over at finde adjunktkurset udbudt på engelsk.

Hun startede på kurset fuld af forventninger: “Jeg havde virkelig lyst til at forbedre mine undervisningsevner. Jeg ville gerne lære om det danske undervisningssystem og om det, der foregår I danske undervisningslokaler, da det virkede meget anderledes end det, jeg var vant til fra Indien. Jeg ville også virkelig gerne vide mere om forskellene mellem det at undervise på lavere niveauer og det at undervise på universitetsniveau”, siger Joshi. 

Levede kurset så op til forventningerne? “Indtil videre har jeg lært det, som jeg håbede på, men også en hel del mere”, svarer hun med et smil. “I stedet for bare at lære det, jeg forventede, lærte jeg også om forskellige former for læring, og jeg lærte om underviserens rolle i den forbindelse”. Indholdet I kurset, måden, der blev undervist på, og mødet med andre internationale undervisere har haft stor betydning for hende som universitetsunderviser.

“Kurset viser et godt eksempel”

Et af de positive elementer ved adjunktkurset, som Shivani Joshi peger på, er selve kursusstrukturen. Kurset anvender mange forskellige læringsformer. De studerende på kurset arbejder både med opgaver, egne refleksioner, gruppearbejde, forelæsninger og coaching-møder med underviserne.

Et par uger før kurset startede, fik Shivani Joshi og de andre deltagere læseopgaver og blev bedt om at nedskrive deres refleksioner om teksterne og om deres egen kulturelle undervisningsbaggrund. Herefter mødte alle deltagerne op på et hotel et stykke fra Aarhus til et intensivt tredages kursus. For Joshi Shivani betød denne intensive kursusstruktur, at hun blev mere fokuseret. Under kurset viste selve undervisningsformen et godt eksempel for undervisning på universitetsniveau.

“For mig var kursusstrukturen meget inspirerende. Der var en masse gruppearbejde og interaktion og en masse pauser. Der var små pauser, som f.eks. 48 sekunders refleksion. Der var også en to minutters pause for at give os tid til at tale med hinanden om, hvad vi lige havde lært. De pauser kunne jeg virkelig godt lide og også hele måden, kurset blev holdt på”. Kurset havde en masse forskellige aktiviteter, som involverede deltagerne. Disse aktiviteter var nye for både Joshi og de andre deltagere.

“Der var mange studenterinvolverende metoder i kurset, som vi deltagere helt sikkert vil bruge i vores egen undervisning. Der var for eksempel noget, der blev kaldt et magic chart, som hang på væggen. Her skulle vi resumere, hvad vi havde lært hver dag. Kortet havde to fordele: Dels kunne du huske, hvad du havde lært i løbet af dagen, dels var kortet også oppe dagen efter, så du kunne kigge på det om morgenen og tænke på, hvad du lavede dagen før. Der var også aktiviteter såsom Think, Pair, Share, som jeg også virkelig fandt nyttige”.

I løbet af kurset blev deltagerne bedt om at gøre mange forskellige ting. Dette fik Joshi til at reflektere over brugen af praktiske opgaver til at forstå teori. “De studerende opbygger viden ved at gøre ting. Så få dem til at gøre noget. Og så er der eksaminerne; eksaminerne skal laves så de passer ind i læringsmålene – det var en meget vigtig pointe, som jeg tog med mig hjem; det og så min rolle som underviser, og hvordan jeg kan hjælpe de studerende til at lære mere”.

De studerendes frihed var det største kulturchok

En af de første ting, som Joshi bemærkede da hun kom til Danmark var den høje grad af studenterfrihed. Som ph.d.-studerende følte hun, at hun blev nødt til at arrangere et møde med sin vejleder for at finde ud af, hvor grænserne nøjagtigt gik. “Dette var det største kulturchok, hvor jeg ikke rigtigt vidste, hvordan jeg skulle opføre mig – fordi jeg kommer fra et land, hvor vi får at vide, hvad vi skal gøre. Så det var ikke så nemt til at starte med, når du kommer til at land med så meget frihed. Nu er jeg vant til det, og jeg føler, at jeg har udviklet mig, fordi jeg har friheden og fleksibiliteten til at gøre ting".

En anden ting, som Shivani Joshi blev overrasket over, var ligheden mellem studerende og undervisere, og den måde, hvorpå de studerende tilsyneladende medvirker til at forme og skabe undervisningen. “Jeg har lært, at et dansk klasseværelse er ret demokratisk, at de studerende har indflydelse på undervisningen, og at der er en høj andel af undervisningen, som de studerende er involveret i. Jeg har også lært, at underviserne for det meste har frihed til selv at vælge undervisningsmetoden. Det lærer du selvfølgelig hen ad vejen, men det sparer en masse tid, hvis du ved det i forvejen, så du kan tilpasse undervisningen til kulturen i klasselokalet.“

“En af de vigtigste ting, som jeg har lært på adjunktkurset er, at underviseren er facilitator,” siger Shivani Joshi. Dette perspektiv på undervisningen var hun ikke vant til fra Indien. På adjunktkurset fandt mange af de andre deltagere også den danske måde at undervise på anderledes end det, de var vant til. Det at dele erfaringer og networke med de andre deltagere var et højdepunkt for Joshi: “Der var studerende fra Spanien, Kina, Indien, Italien, USA og Mellemøsten. De underviste alle på forskellige områder på Aarhus Universitet. Det var virkelig interessant at høre om, hvordan der undervises I deres hjemlande, og det var også inspirerende at høre om, hvad de gjorde for at tilpasse sig. Jeg lærte en masse ved at tale med de andre deltagere på kurset.”

Et obligatorisk kursus til at forbedre universitetsundervisningen

I skrivende stund har Shivani Joshi kun afsluttet det første modul af de i alt fire i adjunktkurset, men hun vil vende tilbage for at tage flere moduler i næste semester. Lige for tiden har hun travlt med at forske. Joshi er medlem af et team, der forsker i nyresygdommen nephrotisk syndrom. Men i det kommende semester skal hun undervise igen.

Efter at have afsluttet kurset har Joshi allerede mange idéer til, hvordan hun kan forbedre det kursus, som hun skal undervise næste semester. For eksempel vil hun bede de studerende om at skrive korte refleksioner om, hvad de forventer at lære på hendes kursus – og så vil hun bruge første undervisningsgang på at afstemme de studerendes forventninger med underviserens læringsmål. Hun vil desuden få de studerende til at arbejde med flere cases og bestræbe sig på at få de studerende til at blive mere engagerede i undervisningen.

Adjunktkurset på engelsk er henvendt til adjunkter og postdocs på Aarhus Universitet. Kurset består af fire moduler, hvoraf det første er en introduktion til universitetsundervisning. De følgende tre moduler skal være gennemført før man kan få det undervisningsdiplom, som kræves for at undervise som lektor eller professor på et dansk universitet. Det fulde kursus er obligatorisk for alle, som ønsker at søge om fuldtidsansættelse på et dansk universitet. Deltagerne opfordres til at undervise og forske under kurset. Kurset kan derfor tages over tre år, hvilket giver masser af tid til andre akademiske opgaver.

Ifølge UPNET, AU’s netværk for undervisningsudvikling, som også inkluderer CUL, er målet med adjunktkurset at 'at bidrage til professionaliseringen af undervisningen gennem øget viden, flere færdigheder, mere refleksion, flere bevidste valg og mere videndeling.'

Du kan læse mere om adjunktkurset her: upnet.au.dk/en/teacher-training-programme-in-english/ 

CUL services

Nyhedskategorier

Nyheder

Læs om hvad der sker på CUL; besøg, konferencer, nye samarbejder, events m.v

LÆS MERE

CUL services

Center for Undervisning og Læring (CUL) tilbyder en række services til undervisere på Aarhus BSS. Læs om hvordan forskellige undervisere og institutter har fået rådgivning og sparring hos CUL.

LÆS MERE

Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning fra Aarhus BSS. Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne.

LÆS MERE

Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet og internationale projekter.

 

LÆS MERE

Kommentarer

Kommentarer og indlæg fra CULs medarbejdere vedrørende aktuelle universitetspædagogiske spørgsmål.

LÆS MERE

Følg os på Twitter og Medium


Centre for Teaching and Learning

Nyhedsbrev