Ny bog guider til effektiv holdundervisning

At være holdunderviser på universitetet er udfordrende arbejde. Det ved adjunkt Kim Jesper Herrmann og ph.d.-studerende Anna Bager-Elsborg fra CUL alt om. De har undervist holdinstruktorer i fem år, men hele tiden følt, at der mangler tekster, som beskriver de særlige udfordringer, der følger med at undervise hold. Derfor har de nu selv skrevet en bog om det.

25.09.2014 | Christian Haaber Rasch

”Vi håber først og fremmest, bogen bliver til gavn for undervisere, og at undervisere finder inspiration til at turde udvikle deres egen undervisning. Man kan altid blive bedre, og forhåbentlig kan bogen hjælpe med det,” siger adjunkt Kim Jesper Herrmann om 'Effektiv holdundervisning'. Foto: AU Kommunikation

’Effektiv holdundervisning' udkom i august 2014 på forlaget Samfundslitteratur. Foto: CUL

Adjunkt Kim Jesper Herrmann, CUL. Foto: CUL

Ph.d.-studerende Anna Bager-Elsborg, CUL. Foto: CUL

’Effektiv holdundervisning. En håndbog for nye undervisere på universitetsniveau’ er en praksisnær guide til nye undervisere, der skal stå for undervisning af hold på mellem 10 og 40 universitetsstuderende. Studenterundervisere, instruktorer, undervisningsassistenter, ph.d.-studerende, eksterne lektorer og andre i begyndelsen af deres undervisningskarriere kan derfor få stor gavn af bogen.

Bag ’Effektiv holdundervisning’ står adjunkt Kim Jesper Herrmann og ph.d.-studerende Anna Bager-Elsborg fra Center fra Undervisning og Læring (CUL), BSS, der sammen underviser holdinstruktorer. Kim Jesper Herrmann fortæller: ”Vi har undervist holdinstruktorer i fem år og forgæves ledt efter egnede tekster, som beskriver de særlige udfordringer, der knytter sig til at undervise hold.”

Derfor satte de to sig ned og skrev ’Effektiv Holdundervisning’, der udkom i august 2014 på forlaget Samfundslitteratur. ”Vi håber først og fremmest, bogen bliver til gavn for undervisere, og at undervisere finder inspiration til at turde udvikle deres egen undervisning. Man kan altid blive bedre, og forhåbentlig kan bogen hjælpe med det,” siger adjunkt Kim Jesper Herrmann.

Ledt forgæves i andre bøger

De to undervisere fra CUL anvender selv bogen på deres kurser for holdundervisere. I 10 kapitler guider ’Effektiv holdundervisning’ læseren gennem undervisningens forskellige faser, trin for trin, fra den faglige og pædagogiske forberedelse, over selve undervisningen og til samarbejdet med underviserkolleger og fagansvarlige.

”Sagt lidt firkantet findes der to slags bøger om undervisning,” forklarer Kim Jesper Herrmann. ”På den ene side bøger, som er meget tunge og teoretiske, og som er svære at udlede konkrete handlinger ud af. Og på den anden side bøger i genren tips n’ tricks, hvor man savner en egentlig begrundelse for, hvad man bør bruge i hvilke situationer. Vi har valgt en model, hvor langt det meste af bogen er konkret og handler om at opnå specifikke mål, men hvor der også er plads til tre indledende kapitler, som giver læseren mulighed for at tager stilling til, hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre i den konkrete situation.”

Bogen blev blandt andet en realitet, fordi der var specifikke emner, som ikke var dækket i andre bøger. ”Vi har arbejdet meget med kapitlet om spørgeteknik og hvordan man inddrager hele holdet i stedet for bare en håndfuld. Det kapitel har vi selv ledt forgæves efter i andre håndbøger,” siger Kim Jesper Herrmann.

Bogen tager udgangspunkt i de seneste 10 års internationale, universitetspædagogiske forskning, og ved brug af tjeklister, skemaer og diagrammer hjælper den nye undervisere til at planlægge og gennemføre undervisning, som fremmer aktivitet i og forberedelse mellem timerne.

Når bredere ud end bare universitetet

Som udgangspunkt er bogen rettet mod universitetsniveau, men mange andre vil kunne drage nytte af den, forklarer Kim Jesper Herrmann:

”Vi håber, at bogen når bredere ud end bare universiteterne, for selv om vi har skrevet bogen til nye undervisere på universitetsniveau er der også mange andre uddannelsesinstitutioner, som vil kunne genkende sig selv i bogen.”

Bogens omdrejningspunkt er de mange valg, undervisere står over for at skulle træffe som del af deres undervisningspraksis, fx:

  • Hvordan vælger jeg læringsaktiviteter, som med størst sandsynlighed fremmer de studerendes læringsudbytte?
  • Hvordan fremmer jeg aktivitet i timerne?
  • Hvordan kan jeg bruge spørgeteknik til at invitere de studerende ind i den faglige samtale?
  • Hvordan motiverer jeg de studerende til at arbejde med stoffet mellem timerne?

’Effektiv holdundervisning. En håndbog for nye undervisere på universitetsniveau’ kan købes hos Samfundslitteratur for 125 kr.: samfundslitteratur.dk/bog/effektiv-holdundervisning

Nyheder

Nyhedskategorier

Nyheder

Læs om hvad der sker på CUL; besøg, konferencer, nye samarbejder, events m.v

LÆS MERE

CUL services

Center for Undervisning og Læring (CUL) tilbyder en række services til undervisere på Aarhus BSS. Læs om hvordan forskellige undervisere og institutter har fået rådgivning og sparring hos CUL.

LÆS MERE

Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning fra Aarhus BSS. Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne.

LÆS MERE

Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet og internationale projekter.

 

LÆS MERE

Kommentarer

Kommentarer og indlæg fra CULs medarbejdere vedrørende aktuelle universitetspædagogiske spørgsmål.

LÆS MERE

Følg os på Twitter og Medium


Centre for Teaching and Learning

Nyhedsbrev