Nyheder

Byggesten til endnu bedre

universitetsundervisning

Nyheder, artikler og kommentarer om undervisning og læring ved Aarhus BSS

Seneste

10.09.2015 | Nyheder

Få styr på mulighederne i Blackboard

Nyt katalog om CUL’s tilbud til undervisere ved Aarhus BSS om brugen af Blackboard samt andre digitale værktøjer

Professor Emeritus David Nicol, University of Strathclyde, UK

24.08.2015 | Nyheder

Sådan anvender du effektiv feedback i din undervisning

Når Center for Undervisning og Læring (CUL) d. 2. oktober afholder inspirationsdag om effektiv feedback for fakultetets undervisere, er det formålet at give deltagerne en indsigt i, hvordan det er muligt at skabe et studiemiljø med feedback af høj kvalitet. Det skal ske, uden at det giver underviserne mere arbejde. Det indebærer dog en ny…

Lektor Ole Lauridsen: ”Helt generelt er det altså vigtigt, at de studerende aktiveres af hensyn til deres umiddelbare forståelse…” (Foto: Mathias Elmose Andersen, CUL)

29.06.2015 | Forskningsnyt

Tips til at aktivere de studerende

Aktiverende undervisning huskes bedst. I dette interview giver Lektor Ole Lauridsen tips til hvordan man som underviser kan aktivere de universitetsstuderende.

11.06.2015 | Nyheder

CUL søger ny studentermedhjælper til MediaLab

Er du teknisk kyndig og mangler et studierelevant studiejob? Vi søger en studentermedhjælper til at assistere centerets medarbejdere og undervisere ved Aarhus BSS i opgaver inden for fremstilling af digitalt undervisningsmateriale. Du vil blive tilknyttet vores MediaLab, der huser en række produktionsfaciliteter til udarbejdelse af digitalt…

Robert Ormrod blev inspireret til at bruge sin nye undervisningsmetode, da han gik på Center for Undervisning og Lærings Go Online-kursus. (Foto: CUL)
Studerende på Robert Ormrods kursus er også begejstrede for wiki. René, som gik på sidste års kursus, forklarer: ”Med andre ord så tror jeg, det tiltalte mig, at man med wiki som undervisningsmetode hele tiden kunne bygge videre på sin opgave - der var altid et link eller en video mere, som lige kunne uddybe spørgsmålet eller råde bod på manglende svar. Derudover var det tekniske og visuelle aspekt i en wiki for mig også en kæmpe gevinst og noget, som jeg kun synes gjorde undervisningen mere interessant, mere relevant og lettere at fordøje”. (Foto: AU Kommunikation)
“Kurset inspirerede mig til at tænke over, hvordan jeg på kort sigt kunne bruge de forskellige værktøjer, som vi blev præsenteret for. Men jeg begyndte også at overveje, hvordan jeg kunne bruge værktøjerne på længere sigt til at udvide hele læringsrummet," siger Robert Ormrod om CUL's Go Online-kursus. (Foto: CUL)

19.01.2015 | Eksempler på god undervisning

Wikien virker – en anderledes måde at bruge internettet til undervisning

Robert Ormrod begyndte at undervise for tre år siden. Dengang havde han en klassisk tilgang til undervisningen, men han følte, at de studerende manglede motivation. Så deltog Ormrod i CUL’s Go Online-kursus og begyndte at bruge en online wiki til at aktivere de studerende og få dem til at præsentere og diskutere, hvad de havde lært, på en ny måde.

At være international studerende i smilets by har både fordele og ulemper. (Foto: AU Kommunikation)
Sinika Timme, Tyskland: ”Jeg har lettere ved at komme i kontakt med de danske studerende, end de andre internationale studerende har. Sproget betyder bare enormt meget”. (Foto: Steffen Moestrup)
Chin Yu Chai (Rebecca), Hong Kong: ”Jeg er ikke så vild med at drikke og feste, så jeg står nok lidt udenfor”. (Foto: Steffen Moestrup)
Laura Petrauskaite, Litauen: ”Jeg ved ikke, om det er noget i kulturen eller humoren, men jeg følte, at det var rigtig svært. Især til at begynde med”. (Foto: Steffen Moestrup)

14.01.2015 | CUL services

Hvordan er det at være international studerende i Aarhus?

Internationalisering er et satsningsområde både på Aarhus Universitet og i Aarhus Kommune. Begge instanser har ytret et klart ønske om at opkvalificere internationaliseringen og sikre en stigende tilgang af udenlandske studerende. Men hvordan oplever de internationale studerende egentlig at bo, leve og studere i smilets by?

”Min drøm er, at når IntlUni er overstået til næste efterår, vil underviserne have nogle bedre muligheder for at blive godt klædt på til at varetage undervisningen i det internationale klasseværelse,” siger projektkoordinator Karen M. Lauridsen. (Foto: CUL)
”Noget af det, vi har arbejdet med i projektet, er at de forskellige udfordringer skal løses både formålstjenstligt og meningsfyldt. Man skal eksempelvist ikke bare gruppere de studerende på kryds og tværs for at danne en kulturel sammenblanding. Nej, det skal give mening i undervisningens indholdsmæssige kontekst,” forklarer Karen M. Lauridsen (Foto: AU Kommunikation)

06.01.2015 | CUL services

IntlUni skal klæde underviseren bedre på til at gå ind i det internationale læringsrum

IntlUni-projektet er ved at gå ind i sin afsluttende fase, og allerede nu tegner der sig en række anbefalinger, der skal være med til at sikre bedre internationale studieprogrammer.

“Jeg havde virkelig lyst til at forbedre mine undervisningsevner. Jeg ville gerne lære om det danske undervisningssystem og om det, der foregår I danske undervisningslokaler, da det virkede meget anderledes end det, jeg var vant til fra Indien", fortæller Shivani Joshi. (Foto: CUL)

17.12.2014 | CUL services

Adjunktkursus hjælper med at overvinde kulturchok

For at forstå og lære af den danske undervisningsform, er indiske Shivani Joshi startet på adjunktkursus for engelsktalende undervisere på AU. Selv om hun kun lige er startet på kurset, har det allerede udvidet hendes horisont i forhold til det at undervise på universitetsniveau.

Andreas Thorngreen oplever tydeligt, at han ved hjælp af online redskaber har aktiveret flere studerende i forhold til stoffet, end han ellers ville have gjort. Foto: Colourbox

21.10.2014 | Eksempler på god undervisning

Ny kombination af Blackboard og gruppearbejde aktiverer studerende på flere måder

“Find et billede af et eksempel på en periode i designhistorien, og læg det op på Blackboard.” Sådan lød den enkle instruktion fra lektor Andreas Thorngreen til de BA-studerende på International Communication and Multimedia, og det førte både til mere aktive studerende og mere effektiv undervisning.

”Vi håber først og fremmest, bogen bliver til gavn for undervisere, og at undervisere finder inspiration til at turde udvikle deres egen undervisning. Man kan altid blive bedre, og forhåbentlig kan bogen hjælpe med det,” siger adjunkt Kim Jesper Herrmann om 'Effektiv holdundervisning'. Foto: AU Kommunikation
’Effektiv holdundervisning' udkom i august 2014 på forlaget Samfundslitteratur. Foto: CUL
Adjunkt Kim Jesper Herrmann, CUL. Foto: CUL
Ph.d.-studerende Anna Bager-Elsborg, CUL. Foto: CUL

25.09.2014 | Nyheder

Ny bog guider til effektiv holdundervisning

At være holdunderviser på universitetet er udfordrende arbejde. Det ved adjunkt Kim Jesper Herrmann og ph.d.-studerende Anna Bager-Elsborg fra CUL alt om. De har undervist holdinstruktorer i fem år, men hele tiden følt, at der mangler tekster, som beskriver de særlige udfordringer, der følger med at undervise hold. Derfor har de nu selv skrevet en…

Viser resultater 31 til 40 ud af 49

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Nyhedsbrev

Nyhedskategorier

Nyheder

Læs om hvad der sker på CUL; besøg, konferencer, nye samarbejder, events m.v

LÆS MERE

CUL services

Center for Undervisning og Læring (CUL) tilbyder en række services til undervisere på Aarhus BSS. Læs om hvordan forskellige undervisere og institutter har fået rådgivning og sparring hos CUL.

LÆS MERE

Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning fra Aarhus BSS. Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne.

LÆS MERE

Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet og internationale projekter.

 

LÆS MERE

Kommentarer

Kommentarer og indlæg fra CULs medarbejdere vedrørende aktuelle universitetspædagogiske spørgsmål.

LÆS MERE

Følg os på Twitter og Medium


Centre for Teaching and Learning