Nyheder

Byggesten til endnu bedre

universitetsundervisning

Nyheder, artikler og kommentarer om undervisning og læring ved Aarhus BSS

Seneste

På Aarhus Universitet er der “pilotskoler” for universitetsansatte, som kan følge forskellige kurser i pædagogik og didaktik, men Dee Fink påpeger, at der globalt set bliver gjort alt for lidt for at udvikle universitetsansatte, så de hele tiden bliver bedre til at undervise. Foto: Colorbox.
L. Dee Fink er en meget anerkendt og anvendt amerikansk universitetspædagog, der formidler sine ideer til undervisere i mange lande. Foto: Dee Fink and Associates.
På workshoppen for Aarhus Universitets netværk for universitetspædagogik, UPNet, forklarer Dee Fink, at undervisning er en dynamisk proces, hvor der ikke kan være nogen statisk tilstand. Foto: CUL.

03.09.2014 | Eksempler på god undervisning

Undervisere skal holde deres træning ved lige, som var de piloter

På Dee Finks visitkort står der “Professional and International Consultant in Higher Education”, men det er ildsjælen, der brænder igennem, når han taler om det, der har været hans kald siden 1979: At hjælpe ansatte på universiteter til at blive bedre undervisere. Følg en workshop af Dee Fink på Aarhus Universitet.

Berit Lassesen, adjunkt på Center for Undervisning og Læring, er formand for arbejdsgruppen for undervisningsevaluering. Foto: CUL

14.08.2014 | CUL services

Fælles undervisningsevaluering på vej til Aarhus Universitet

Nogle bruger det meget, men langt de fleste bruger det nærmest ikke. I dag bliver undervisningsevaluering praktiseret meget varieret på forskellige institutter og af forskellige undervisere på Aarhus Universitet. Men det vil der snart blive lavet om på.

250 psykologistuderende i et auditorium aktiveres og engageres gennem aktiv læring. Foto: Colorbox.
Udover at bruge tiltag som kort at lade de studerende selv overveje og diskutere en case med sidemanden, inddrager kurset også eksempelvis clickers og afstemninger, hvor alle studerende deltager. Foto: AU Kommunikation.

24.07.2014 | Eksempler på god undervisning

Aktiverende undervisning for 250 studerende på én gang – reportage fra et auditorium

Der sidder 250 psykologistuderende i auditoriet. Foran dem står deres underviser, som i to timer vil lære dem om kemiske ubalancer i hjernen. Underviseren vil gerne omsætte begrebet aktiv læring til praksis, så det er hendes mål at aktivere og engagere alle 250 studerende i løbet af de kommende to timer.

De teoretiske diskussioner blev også løftet, fordi grunden var blevet lagt gennem videoerne, og der var mere tid, når holdet var samlet. “Man kan kun lære noget teori, hvis man diskuterer den,” fastslår Patrick Leroyer. Foto: AU Kommunikation

01.07.2014 | Eksempler på god undervisning

Lektor vendte undervisningen på hovedet: Nu diskuterer de studerende for alvor teorierne

“Blended learning er godt og vil fremover komme til at indgå som en fast bestanddel af min undervisning,” fastslår lektor Patrick Leroyer efter at have testet konceptet på sit kandidatfag International Markeds-kommunikation. De studerende blev mere aktive og fik mere tid til at diskutere og skrive tekster.

12.02.2014 | Forskningsnyt

Danske ph.d.-studerende har brug for hjælp til at skrive på engelsk

At skrive på engelsk er som at køre på en landevej med huller i asfalten eller at strikke en sweater uden at vide, om der er garn nok. Sådan beskriver nogle ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet deres oplevelse af at skrive en ph.d.-afhandling på engelsk. Men mange skriver på engelsk alligevel - ofte uden forudgående diskussion med deres…

Bente Moesgaard talking to Keith Trigwell

11.02.2014 | Forskningsnyt

Måske er feedback lige så godt, hvis de studerende gør det selv

De studerende lærer virkelig meget af feedback. Det minder mange undervisere på BSS sig selv om, når de arbejder sig igennem store stakke af skriftlige opgaver. Men i fremtiden skal de studerende måske i langt højere grad lære at evaluere sig selv og give hinanden feedback i stedet for at få den af en underviser.

10.02.2014 | Forskningsnyt

Nøglen til et godt ph.d.-forløb ligger i vejledning og bedre integration

God vejledning og følelsen af at være integreret i et forskningsmiljø gør både ph.-d. studerende til mere selvstændige forskere og dæmper den stress, som mange af dem oplever. Det viser en ny undersøgelse af kvalitet i ph.d.-forløb, som Center for Undervisning og Læring netop har lavet for Talentbåndet på Aarhus Universitet.

08.02.2014 | Eksempler på god undervisning

Rollespil på økonomistudiet får studerende til at arbejde hårdt

Det er varmt i lokale L261, og luften er en smule trykkende. Professor Philipp Schröder og lektor Allan Sørensen fra Institut for Økonomi sveder bravt i de noble jakkesæt og slips, de har taget på for at kunne falde ind i rollerne som ansatte i en analyse-enhed under paraplyorganisationen BUSINESSEUROPE, der om lidt skal mødes med et…

Ane Qvortrup

15.05.2013 | Eksempler på god undervisning

Eksperiment med feedback gjorde studerende meget aktive

Adjunkt Ane Qvortrup fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (ARTS) ville egentlig bare eksperimentere med nye tilgange til feedback, men inden hun så sig om, havde hun også udviklet en anden måde at undervise på. Hun fik 90 BA-studerende på Uddannelsesvidenskab til at bidrage til deres egen undervisning, fordi de løbende skulle opdatere en wiki…

Viser resultater 41 til 49 ud af 49

Forrige 1 2 3 4 5

Nyhedsbrev

Nyhedskategorier

Nyheder

Læs om hvad der sker på CUL; besøg, konferencer, nye samarbejder, events m.v

LÆS MERE

CUL services

Center for Undervisning og Læring (CUL) tilbyder en række services til undervisere på Aarhus BSS. Læs om hvordan forskellige undervisere og institutter har fået rådgivning og sparring hos CUL.

LÆS MERE

Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning fra Aarhus BSS. Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne.

LÆS MERE

Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet og internationale projekter.

 

LÆS MERE

Kommentarer

Kommentarer og indlæg fra CULs medarbejdere vedrørende aktuelle universitetspædagogiske spørgsmål.

LÆS MERE

Følg os på Twitter og Medium


Centre for Teaching and Learning