Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning

fra Aarhus BSS

Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne

Seneste

TREAT står for “Teachers Redesigning Educational Activities with Technology”. Et meget langt navn, så du kan bare kalde det TREAT…

29.08.2016 | Eksempler på god undervisning

Forbind din undervisning med teknologi

Hvordan kommer jeg i dialog med 300 studerende i mine forelæsninger? Hvordan kan jeg bruge video i min undervisning? Og hvad har andre gjort?

Dekan Thomas Pallesen fra Aarhus BSS deltog i konferencen.
Studieleder Niels Lauritzen, MAT, holder oplæg om omlægningen af Calculus til large scale blended learning.
Studieleder Per Andersen, LAW, holder oplæg om digitalisering i jurauddannelsen.

15.12.2015 | Eksempler på god undervisning

Fuldt hus til Blended Learning Konferencen

Der var fuldt hus, da Aarhus BSS inviterede til blended learning-konference på Comwell i Århus. Mere end 120 undervisere og ledere benyttede torsdag d. 26. november chancen for at høre oplæg fra kolleger og deltage i workshops.

Robert Ormrod blev inspireret til at bruge sin nye undervisningsmetode, da han gik på Center for Undervisning og Lærings Go Online-kursus. (Foto: CUL)
Studerende på Robert Ormrods kursus er også begejstrede for wiki. René, som gik på sidste års kursus, forklarer: ”Med andre ord så tror jeg, det tiltalte mig, at man med wiki som undervisningsmetode hele tiden kunne bygge videre på sin opgave - der var altid et link eller en video mere, som lige kunne uddybe spørgsmålet eller råde bod på manglende svar. Derudover var det tekniske og visuelle aspekt i en wiki for mig også en kæmpe gevinst og noget, som jeg kun synes gjorde undervisningen mere interessant, mere relevant og lettere at fordøje”. (Foto: AU Kommunikation)
“Kurset inspirerede mig til at tænke over, hvordan jeg på kort sigt kunne bruge de forskellige værktøjer, som vi blev præsenteret for. Men jeg begyndte også at overveje, hvordan jeg kunne bruge værktøjerne på længere sigt til at udvide hele læringsrummet," siger Robert Ormrod om CUL's Go Online-kursus. (Foto: CUL)

19.01.2015 | Eksempler på god undervisning

Wikien virker – en anderledes måde at bruge internettet til undervisning

Robert Ormrod begyndte at undervise for tre år siden. Dengang havde han en klassisk tilgang til undervisningen, men han følte, at de studerende manglede motivation. Så deltog Ormrod i CUL’s Go Online-kursus og begyndte at bruge en online wiki til at aktivere de studerende og få dem til at præsentere og diskutere, hvad de havde lært, på en ny måde.

Andreas Thorngreen oplever tydeligt, at han ved hjælp af online redskaber har aktiveret flere studerende i forhold til stoffet, end han ellers ville have gjort. Foto: Colourbox

21.10.2014 | Eksempler på god undervisning

Ny kombination af Blackboard og gruppearbejde aktiverer studerende på flere måder

“Find et billede af et eksempel på en periode i designhistorien, og læg det op på Blackboard.” Sådan lød den enkle instruktion fra lektor Andreas Thorngreen til de BA-studerende på International Communication and Multimedia, og det førte både til mere aktive studerende og mere effektiv undervisning.

På Aarhus Universitet er der “pilotskoler” for universitetsansatte, som kan følge forskellige kurser i pædagogik og didaktik, men Dee Fink påpeger, at der globalt set bliver gjort alt for lidt for at udvikle universitetsansatte, så de hele tiden bliver bedre til at undervise. Foto: Colorbox.
L. Dee Fink er en meget anerkendt og anvendt amerikansk universitetspædagog, der formidler sine ideer til undervisere i mange lande. Foto: Dee Fink and Associates.
På workshoppen for Aarhus Universitets netværk for universitetspædagogik, UPNet, forklarer Dee Fink, at undervisning er en dynamisk proces, hvor der ikke kan være nogen statisk tilstand. Foto: CUL.

03.09.2014 | Eksempler på god undervisning

Undervisere skal holde deres træning ved lige, som var de piloter

På Dee Finks visitkort står der “Professional and International Consultant in Higher Education”, men det er ildsjælen, der brænder igennem, når han taler om det, der har været hans kald siden 1979: At hjælpe ansatte på universiteter til at blive bedre undervisere. Følg en workshop af Dee Fink på Aarhus Universitet.

250 psykologistuderende i et auditorium aktiveres og engageres gennem aktiv læring. Foto: Colorbox.
Udover at bruge tiltag som kort at lade de studerende selv overveje og diskutere en case med sidemanden, inddrager kurset også eksempelvis clickers og afstemninger, hvor alle studerende deltager. Foto: AU Kommunikation.

24.07.2014 | Eksempler på god undervisning

Aktiverende undervisning for 250 studerende på én gang – reportage fra et auditorium

Der sidder 250 psykologistuderende i auditoriet. Foran dem står deres underviser, som i to timer vil lære dem om kemiske ubalancer i hjernen. Underviseren vil gerne omsætte begrebet aktiv læring til praksis, så det er hendes mål at aktivere og engagere alle 250 studerende i løbet af de kommende to timer.

De teoretiske diskussioner blev også løftet, fordi grunden var blevet lagt gennem videoerne, og der var mere tid, når holdet var samlet. “Man kan kun lære noget teori, hvis man diskuterer den,” fastslår Patrick Leroyer. Foto: AU Kommunikation

01.07.2014 | Eksempler på god undervisning

Lektor vendte undervisningen på hovedet: Nu diskuterer de studerende for alvor teorierne

“Blended learning er godt og vil fremover komme til at indgå som en fast bestanddel af min undervisning,” fastslår lektor Patrick Leroyer efter at have testet konceptet på sit kandidatfag International Markeds-kommunikation. De studerende blev mere aktive og fik mere tid til at diskutere og skrive tekster.

08.02.2014 | Eksempler på god undervisning

Rollespil på økonomistudiet får studerende til at arbejde hårdt

Det er varmt i lokale L261, og luften er en smule trykkende. Professor Philipp Schröder og lektor Allan Sørensen fra Institut for Økonomi sveder bravt i de noble jakkesæt og slips, de har taget på for at kunne falde ind i rollerne som ansatte i en analyse-enhed under paraplyorganisationen BUSINESSEUROPE, der om lidt skal mødes med et…

Ane Qvortrup

15.05.2013 | Eksempler på god undervisning

Eksperiment med feedback gjorde studerende meget aktive

Adjunkt Ane Qvortrup fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (ARTS) ville egentlig bare eksperimentere med nye tilgange til feedback, men inden hun så sig om, havde hun også udviklet en anden måde at undervise på. Hun fik 90 BA-studerende på Uddannelsesvidenskab til at bidrage til deres egen undervisning, fordi de løbende skulle opdatere en wiki…

Nyhedskategorier

Nyheder

Læs om hvad der sker på CUL; besøg, konferencer, nye samarbejder, events m.v

LÆS MERE

CUL services

Center for Undervisning og Læring (CUL) tilbyder en række services til undervisere på Aarhus BSS. Læs om hvordan forskellige undervisere og institutter har fået rådgivning og sparring hos CUL.

LÆS MERE

Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning fra Aarhus BSS. Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne.

LÆS MERE

Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet og internationale projekter.

 

LÆS MERE

Kommentarer

Kommentarer og indlæg fra CULs medarbejdere vedrørende aktuelle universitetspædagogiske spørgsmål.

LÆS MERE

Følg os på Twitter og Medium


Centre for Teaching and Learning

Nyhedsbrev