Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik

Fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet samt internationale projekter.

Seneste

27.06.2016 | Forskningsnyt

Effektiv vejledning i en fremdriftsreform

Fremdriftsreformen har skabt strammere tidsmæssige rammer for opgave- og specialevejledning. Vi ved endnu ikke, om det kommer til at forringe kvaliteten af de studerendes opgaver. Det er til gengæld sikkert, at det sætter en ny dagsorden for vejledningen.

09.06.2016 | Forskningsnyt, Sitespecifikke

Ny bog: Hjernen og læring

Lektor Ole Lauridsen (CUL) udgav for nyligt bogen: Hjernen og Læring, der bygger på de seneste 15-20 års forskningsresultater i spændingsfeltet mellem neurovidenskab, psykologi og pædagogik. På baggrund af viden om, hvordan hjernen arbejder, får læseren praktiske redskaber til at tilrettelægge undervisning og egen læring så effektivt som muligt.

23.09.2015 | Forskningsnyt

Ny bog: Hjælp dine studerende af med eksamensangst

Berit Lassesen (CUL) har for nyligt udgivet et kapitel i en ny antologi, der har som mål at give bud på, hvordan vi kan forebygge eksamensangst, og hvordan vi kan hjælpe studerende, som har udviklet et angstpræget forhold til eksamen. Formålet med kapitlet er at give undervisere indsigt i hvordan de kan modvirke eksamensangst gennem deres måde…

10.09.2015 | Forskningsnyt

Bidrag til ny bog: Kapitel om ph.d.-vejledning

Gitte Wichmann-Hansen (CUL) har netop udgivet et kapitel om ph.d.-vejledning i en ny bog om universitetspædagogik.

Foto: Colourbox.com

10.09.2015 | Forskningsnyt

Artikeludgivelse om studietvivl

Kim Jesper Herrmann (CUL) Rie Troelsen (SDU universitetspædagogik) og Anna Bager-Elsborg (CUL) har skrevet artiklen: "Med tvivlen som følgesvend: En analyse af omfang af og kilder til studietvivl blandt studerende" i Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DUT) Årg. 10, Nr. 19 (2015).

Lektor Ole Lauridsen: ”Helt generelt er det altså vigtigt, at de studerende aktiveres af hensyn til deres umiddelbare forståelse…” (Foto: Mathias Elmose Andersen, CUL)

29.06.2015 | Forskningsnyt

Tips til at aktivere de studerende

Aktiverende undervisning huskes bedst. I dette interview giver Lektor Ole Lauridsen tips til hvordan man som underviser kan aktivere de universitetsstuderende.

12.02.2014 | Forskningsnyt

Danske ph.d.-studerende har brug for hjælp til at skrive på engelsk

At skrive på engelsk er som at køre på en landevej med huller i asfalten eller at strikke en sweater uden at vide, om der er garn nok. Sådan beskriver nogle ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet deres oplevelse af at skrive en ph.d.-afhandling på engelsk. Men mange skriver på engelsk alligevel - ofte uden forudgående diskussion med deres…

Bente Moesgaard talking to Keith Trigwell

11.02.2014 | Forskningsnyt

Måske er feedback lige så godt, hvis de studerende gør det selv

De studerende lærer virkelig meget af feedback. Det minder mange undervisere på BSS sig selv om, når de arbejder sig igennem store stakke af skriftlige opgaver. Men i fremtiden skal de studerende måske i langt højere grad lære at evaluere sig selv og give hinanden feedback i stedet for at få den af en underviser.

10.02.2014 | Forskningsnyt

Nøglen til et godt ph.d.-forløb ligger i vejledning og bedre integration

God vejledning og følelsen af at være integreret i et forskningsmiljø gør både ph.-d. studerende til mere selvstændige forskere og dæmper den stress, som mange af dem oplever. Det viser en ny undersøgelse af kvalitet i ph.d.-forløb, som Center for Undervisning og Læring netop har lavet for Talentbåndet på Aarhus Universitet.

Nyhedskategorier

Nyheder

Læs om hvad der sker på CUL; besøg, konferencer, nye samarbejder, events m.v

LÆS MERE

CUL services

Center for Undervisning og Læring (CUL) tilbyder en række services til undervisere på Aarhus BSS. Læs om hvordan forskellige undervisere og institutter har fået rådgivning og sparring hos CUL.

LÆS MERE

Eksempler på god undervisning

Artikler med eksempler på god undervisning fra Aarhus BSS. Læs om undervisere der afprøver nye metoder eller som på andre måder kan inspirere andre underviserne.

LÆS MERE

Forskningsnyt

Nye forskningsprojekter inden for universitetspædagogik fra Center for Undervisning og Læring (CUL), Aarhus Universitet og internationale projekter.

 

LÆS MERE

Kommentarer

Kommentarer og indlæg fra CULs medarbejdere vedrørende aktuelle universitetspædagogiske spørgsmål.

LÆS MERE

Følg os på Twitter og Medium


Centre for Teaching and Learning

Nyhedsbrev